学問と人間(学術俯瞰講義)
Academics and Humans (Global Focus on Knowledge)

学問と人間(学術俯瞰講義)
Academics and Humans (Global Focus on Knowledge)
現在、大学は、第二次大戦後3度目といわれる、大きな変革期に直面しています。第1の変革期は、戦後まもなく、旧制大学から新制大学への移行期であり、第 2のそれは、1968/69年、全世界的なスチューデント・パワーが大学を席巻した時代です。 それぞれの変革期には、大学のありかたが問われるとともに、学問それ自体が鋭く問われてきました。この、第3の変革期も例外ではありません。学問を問うこ とは、学問を担う人間を問うことであり、そもそも学問と人間との関係それ自身を問いかえすことです。学問とは、すぐれて人間による営みであるからです。 人間、文化、社会、歴史を問題とする学問領域は、同時に、みずからの営みそれ自体を問いかえす宿命を帯びています。それは、人間を対象とする学問(科学) は、そもそもいかにして可能なのかを問い、理性とは背反するとされる対象を学問的に考察する意味を問い、真理それ自体の、いわゆる「客観性」と「歴史性」 に対して、あらためて問いかけます。 この講義は、「学術俯瞰講義」シリーズのひとつとして、人文・社会・心理の分野、とりわけ思想・宗教や学問論の分野において広い視野をもった本学関係者が 講師を担当します。この講義によって学生諸君が学問自体の意味を問う営みに触れ、また人文・社会系統の学のありかたに触れられることを望んでいます。 Today universities are facing the third great revolutionary phase after the World War Ⅱ. The first revolutionary phase was soon after World War II, when universities under the old education system shifted to the new education system. The second revolutionary phase was in 1968 and 1969, when throughout the world student power confronted universities. At each phase, the structure of universities and academic disciplines themselves were keenly scrutinized. The third phase is no exception. To scrutinize academic disciplines is to scrutinize the people concerned with academic disciplines in the first place. Next, one must question the relationship between academic disciplines and humans. This is because academic disciplines are always considered as an activity of humans. Academic disciplines concerning human beings, culture, society and history are, at the same time, destined to scrutinize their activities themselves. They question how sciences studying humans are possible, the meanings to consider the subject which confronts reason, and they ask again what is the “objectivity” and “history” of truth itself. This lecture, (as in the lecture series “Global Focus on Knowledge” presented by the University of Tokyo) takes a global viewpoint in fields of humanity, sociology and psychology, especially in philosophy, religion and science of knowledge. Students are expected to touch upon the activities to question the meanings of academic disciplines, and think how human sciences should be.
1. 人間を科学する
Science of Humans
2. 学問と宗教
Academics and Religion
3. 学問と当事者性
Academics and Privity
4.学問と歴史
Academics and History
5.学問・モラルと希望
Academics, Morals and Hope