教育行財政学 II
Educational Administration and Finance II

教育行財政学 II
Educational Administration and Finance II
日本の教育は現在、歴史的な転換点に立っていると言われており、教育行財政もその例外ではなく、大きな改革のときを迎えている。 一方で、教育行財政システムは戦後の歴史的な流れの中できわめて独特な形態を形成、保持してきた。そしてそれは、政府の政策決定のみならず、現場での学校経営、教員人事等にも強く影響を与えてきたのである。 「教育行財政学Ⅱ」では、近年の学校・教育改革と教育政策の展開や関連を具体的に考えながら、教育行政学の基本的事柄を学習することをねらいとしている。 ミクロな経営的視点から、学校経営や「開かれた学校」づくりの課題、「教師の教育権」問題と教職員の人事について論じる。 なお、前段の「教育行財政学Ⅰ」では、政府や自治体の政策的な視点から改革等を論じている。ご興味のある方は、「教育行財政学Ⅰ」をご覧下さい。 Education in Japan is said to be at a historical turning point now, and education administration and finance is not exceptional, facing significant reforms. On the other hand, the education administration and finance system has formed and maintained a highly distinct configuration in the postwar historical current. And it has exerted substantial influences not only on the government policymaking but also on job sites including school management and teachers' personnel affairs. "Science of Educational Administration and Finance II" seeks learning of basic matters regarding subject science by specifically considering evolutions and relevancies in recent school/education reforms and education policies. From a micro-managerial viewpoint, the course discusses issues on school management and making "open school", and problems with "teacher's right to education" and human affairs of faculty members. In the preceding "Science of Educational Administration and Finance I", reforms are discussed from a political standpoint of the government and autonomous bodies. Those who are interested are advised to look into the coursework I.